19. mar 2020

Microsoft og ProActive leverer Corona-test chatbot til Region Hovedstaden

ProActive har i tæt samarbejde med Microsoft, leveret en Corona-virus chatbot til Region Hovedstadens hjemmeside 1813.dk.
1813 - test chatbot

For at aflaste 1813 Akuttelefonen og give bekymrede borgere en mulighed for i første omgang at foretage en selvvurdering af Coronavirus-sygdom, har ProActive og Microsoft leveret en chatbot, der nu er tilgængelig på Region Hovedstadens hjemmeside 1813.dk.  

Siden det første danske smittetilfælde i slutningen af februar er opkaldene til 1813 steget eksponentielt, og akuttelefonen har haft svært ved at følge med. For at kunne sortere i de mange borgere, der ringer ind, har de derfor været nødsaget til at tage alternative midler i brug. Resultatet er blevet en test-chatbot integreret på websitet som en lille boks med teksten “test her”.  

Gennemgår symptomer  

Testen gennemgår en række spørgsmål om forskellige symptomer, der alle relaterer sig til COVID-19. Her skal man således svare ja eller nej, hvorefter man til slut bliver opfordret til enten at søge lægehjælp eller blot at beskytte sig selv gennem forebyggende tiltag. Det skal dog understreges, at test-chatbotten skal ses som et supplement og ikke et alternativ til akut lægehjælp.  

Med den nye chatbot håber man på at kunne vende udviklingen med de overbelastede telefonlinjer, så ressourcerne i stedet kan fokuseres mod de mest trængende. Chatbotten gik i luften søndag d. 15. marts, og mandag formiddag var der allerede 50.000 borgere, der havde benyttet sig af den. Region Hovedstaden vil nu forsøge at hjælpe andre regioner og offentlige myndigheder med at tage testen i brug. Du kan finde testen her. 

Jesper
Jesper
Johansen
Director - Cloud, Infrastructure & Security
+45 22 49 00 94
jesperj@proactive.dk