Alle nyheder
18. juni 2018

AP Pension konsoliderer kundernes data i CRM løsning

AP Pension samler kundernes stamdata i CRM-systemet og sikrer overholdelse af GDPR og compliance processer.

AP Pension er et 100 procent kundeejet og uafhængigt pensionsselskab, med fokus på kerneværdier som enkel og tryg pensionsrådgivning, høje afkast og lave omkostninger og en kompetent og ærlig rådgivning.

AP Pension har fået skabt bedre overblik over selskabets kunder ved at samle og gøre al kundedata tilgængelig for medarbejderne i organisationens Dynamics baserede CRM system. Samtidig har AP Pension fået digitaliseret en række dataprocesser, som sikrer at man overholder de regler og love for persondata, som selskabet er underlagt.

En version af sandheden

Som pensionsselskab har AP Pension mange forskellige data på deres kunder, både privat- og erhvervskunder. Alle disse forskellige data opbevares og behandles i flere forskellige datasystemer, og det siger sig selv, at det er sin sag at holde styr på alle disse forskellige data. Det er af overordentlig stor vigtighed, at kundedata altid er opdateret, og at der ikke eksisterer forskellige og divergerende versioner af en kundes data. Derfor har

AP Pension valgt at samle og konsolidere al kundedata i et system, nemlig CRM systemet, således at data på hver enkelt kunde fødes og opdateres i CRM, så der altid kun findes en version af sandheden – en såkaldt kundemaster.

Hurtigt overblik over kundens data

For at kunne yde en ordentlig service, når kunderne ringer eller skriver, er det uhyre vigtigt, at kundeservicemedarbejderne lynhurtigt kan danne sig et overblik over alle kundens data, inkl. data fra andre systemer.

Tidligere var servicemedarbejderen nødt til at tilgå flere forskellige systemer for at få adgang til alle kundens data. Med den nye løsning kan f.eks. en sælger eller kundeservicemedarbejder få adgang til alle relevante data, selv om ikke alle data ligger i CRM, men blot vises i CRM.

GDPR og Compliance

Navnlig for et pensionsselskab, der behandler og varetager personlige oplysninger om deres kunder, er det selvsagt et must at have styr på data og compliance, og i forbindelse med EUs persondataforordning GDPR, som trådte i kraft den 25. maj, er det naturligvis ikke blevet mindre vigtigt.

Compliance og datasikkerhed er naturligvis en topprioritet hos AP Pension, og derfor også et område man gerne vil digitalisere og automatisere for at sikre, at diverse complianceprocedurer altid overholdes, fordi de således sker per automatik.

Håndtering af PEP (Politically Exposed Person)

Som finansiel virksomhed er AP Pension desuden underlagt Finanstilsynets lovgivninger, herunder hvidvaskningslovgivningen, som bl.a. indeholder strikse regler og sikkerhedsprocedurer for håndtering af personer med PEP-status (Politically Exposed Person). AP Pension er således forpligtet til at holde styr på, hvornår en person har eller ikke længere har PEP-status. Det hjælper CRM-systemet også med at holde styr på.

Udviklingen fortsætter

Da AP Pension i sin tid indførte Dynamics CRM systemet, var det primært for at løfte nogle specifikke behov i marketingafdelingen. I dag anvendes platformen vidt og bredt i hele organisationen og har udviklet sig til at blive et temmelig forretningskritisk system. Således er Dynamics CRM platformen i konstant udvikling, lige såvel som AP Pension er det som pensionsselskab.

Derfor har AP Pension og ProActive et tæt løbende samarbejde for at udvikle platformen til at imødekomme stadigt nye system- og lovmæssige krav og forretningsmæssige behov.

Hos AP Pension anvender man Identity Management systemet Omada til at centralisere styringen af medarbejdernes forskellige adgangsroller til forskellige systemer. På sigt skal Omada også styre adgange og sikkerhedsroller i CRM-systemet.