Kunder
Partner Power International

Partner Power International sparede 2/3 af driftsudgifterne med Microsoft cloud platform.

Partner Power International A/S rådgiver multinationale koncerner om forretning og teknologi og implementerer Microsoft Dynamics globalt. Som et vigtigt led i vækststrategien har virksomheden skiftet til en 100% cloudbaseret platform. Det skar 2/3 af driftsudgifterne og sikrede kunder, forretningspartnere og medarbejdere i mere end 50 lande adgang til alle de informationer og services, der skal være med til at bane vejen for fortsat vækst.

“Vi har skåret mindst 2/3 af driftsomkostningerne – svarende til mere end 250.000 kroner årligt – som vi i stedet kan bruge på at udvikle services mod kunder og partnere. Samtidig har vi fået en bedre, mere fleksibel og sikker platform, som er langt nemmere at bygge videre på end den, vi havde før. Det er en virkelig god business case for os,” siger innovationschef hos Partner Power International, Stig Aastrup.

Virksomheden har over det seneste års tid flyttet til en ny cloudplatform som omfatter næsten alle Microsofts cloudbaserede teknologier og produkter. Herunder Microsoft Office 365, Azure, Dynamics CRM og på sigt også Dynamics NAV Online.

Som danskejet, internationalt konsulenthus med speciale i Microsoft Dynamics og med koncerner som EMI og Rentokil i kundeporteføljen – er Partner Power International i sig selv mønstereksempel på en virksomhed, der kan drage nytte af en cloudbaseret strategi. Alligevel var infrastrukturen tidligere en kende broget og blev driftet hos både hostingpartnere og under eget tag. Det lavede Stig Aastrup om på.

”Vi er ikke sat i verden for at skrue på servere”

”Vores mål er at give vores kunder forretningsmæssig værdi, ikke at skrue på servere og opdatere software. Så vi besluttede ikke kun at skifte til Office 365 – men at gå hele vejen med SharePoint, OneDrive og senere Skype for Business. For det er i brugen af den samlede pakke, at besparelserne ligger, hvilket vores finansfolk fandt ret interessant. Samtidig fik vi bedre og mere integrérbare systemer, og vores medarbejdere kan komme til deres services og data uden at skulle bekymre sig om besværlig fjernadgang til systemer, forskellige kodeord og alt muligt andet. Uanset hvor de befinder sig i verden og ligegyldigt, hvilken enhed de har ved hånden,” forklarer Stig Aastrup.

Der er lavet så mange udvidelser og integrationstjenester til Office 365, at det har været ret enkelt for virksomheden at koble de ønskede services sammen via cloudplatformen. For eksempel har virksomheden integreret 3. parts-produktet DocuSign med Office 365, hvilket strømliner digitale signaturer og al kontrakthåndtering, uanset hvor i verden der indgås en aftale.

Alle data ved hånden – verden rundt

Partner Power International har også flyttet data fra samtlige fildrev over på SharePoint Online, der er en del af Office 365. Formålet er at give medarbejdere let filadgang, at bruge teknologien som basis for de partner- og kunderettede portaler samt at understøtte en strategi baseret på content driven marketing.

”Vi har i dag ca. 500 brugere fordelt på medarbejdere, partnere og kunder, som arbejder sammen på vores portaler, der kører 100 pct. baseret på Sharepoint Online. Næste skridt er at lave en god taksonomi, som er en forudsætning for at yde den søgeservice og brugeroplevelse, som vi har for øje. Men platformen er på plads,” siger Stig Aastrup.

Flyttede ERP i skyen på tre timer

Faktisk ligger stort set hele virksomheden nu i skyen. Kunderelationer m.v. ligger således i CRM Online, mens den aldrende Dynamics NAV er lagt over i Microsoft Azure, hvilket viste sig at være nemmere end man måske skulle tro.

”Det tog blot tre timer at flytte NAV-data fra den tidligere leverandør og over på Azure, så det var jo egentlig ikke så galt endda,” konstaterer innovationschefen.

”Vores drift er forenklet i nærmest ekstrem grad”

Ved at flytte den eksisterende NAV-løsning til Azure, har virksomheden både fornyet og forenklet brugernes oplevelse af arbejdet med ERP systemet. For eksempel kan medarbejderne nu komme på NAV fra både pc, tablets og smartphones, uanset om de er på kontoret, hjemme eller ude at rejse. Samtidig er fjernadgangen til virksomhedens interne applikationer blevet nemmere at håndtere for virksomheden.

”Jeg erkender, at det tekniske setup kan lyde kompliceret. Men bundlinjen er, at vores drift er forenklet i nærmest ekstrem grad. Alt kører nu i skyen, og vi skal ikke vedligeholde noget som helst, tænke på hardware eller tilgængelighed; det fungerer bare. Det er utrolig smart. Samtidig sparer vi som nævnt en hel del penge – hvortil der kommer besparelser på tid, strøm og køling,” siger Stig Aastrup.

Skyen giver fleksibilitet og plads til vækst

Endelig fremhæver han sikkerhedsaspektet som ganske interessant, da ansvaret for virksomhedens data og infrastruktur er flyttet fra egne til Microsofts skuldre.

Vi har reelt ikke et traditionelt netværk længere med Active Directory, fælles ressourcer og services etc. For datastrømme kører til og fra Microsofts cloud, som er nærmest uendeligt meget bedre sikret end noget, vi selv kan og har råd til at bygge. Derfor har angreb og infektioner svært ved at sprede sig – og det er lettere for os at lægge disse ned, da vi kun behøver at genetablere den inficerede klient, hvilket kan ordnes på kort tid,” forklarer Stig Aastrup.

”Så hvor vi tidligere var låst til en gammel, dyr platform, der begrænsede vores udviklingsmuligheder, har vi i dag en langt bedre og billigere platform, der kan skalere og understøtte forretningen både i dag og i fremtiden,” siger han.