Kunder
KiMs

KiMs optimerede kvalitetsudviklingen og halverede udgifterne med Office 365

Danmarks største producent af chips og snacks udskiftede en fysisk mailløsning med Office 365, slap for hardware og vedligehold, samtidig med, at man minimerede tidsforbrug og konsulentomkostninger.

KiMs blev stiftet i starten af 60'erne som en underafdeling af Odense Marcipan, der producerede saltede peanuts; man ville også gerne have slagvarer på hylderne udenfor jul. Det gik over al forventning. I dag er virksomheden med de 225 ansatte Danmarks største og bedst kendte producent af chips og snacks, og er ligesom dens gamle modervirksomhed ejet af Orkla-koncernen.

Office 365 langt billigere end lokal løsning

"Vi stod med et gammelt Exchange-miljø, der enten skulle opgraderes, hvilket i sig selv ville koste langt over en million målt over tre år, eller gå over til Lotus Notes ligesom store dele af den øvrige Orkla-koncern. Men det ville blive mindst dobbelt så dyrt", konstaterer Martin Larsen. 

Så da virksomheden hørte om Office 365, besluttede man at gå ad cloud-vejen i stedet.

"Office 365 har været en virkelig succes. Tilgængeligheden er helt i top – vi har aldrig mistet mails eller oplevet et nedbrud på Exchange. Den eneste reelle udfordring er, at der kommer et led mere ind i infrastrukturen, og at løsningen kræver en stabil internet forbindelse. Men er dét i orden, kan vores medarbejdere komme på mailen overalt. Ikke bare fra deres pc, men også fra en hvilken som helst telefon eller tablet. Samtidig er der intet vedligehold og hardwareudskiftning, ligesom vi har minimeret vores forbrug af konsulenttimer. Det fungerer bare rigtig godt", siger Martin Larsen.

Han tilføjer, at den mobile adgang ikke er en selvfølge; var KiMs gået videre med en Notes-løsning, ville det f.eks. have kostet et ikke ubetydeligt ekstrabeløb at kunne tjekke mail på telefonen.

"Desuden fik vi med Office 365 adgang til SharePoint Online, hvilket også har vist sig at være en bonus. Først og fremmest giver det medarbejderne mulighed for at tilgå deres data og filer overalt og fra en hvilken som helst enhed", siger Martin Larsen.

Giver kvalitetsstyringen et løft

"Men vi har også – med ProActives mellemkomst – fået udviklet et reklamationssystem baseret på SharePoint Online, der henter  data direkte fra vores lokale ERP-system. Det er ekstremt værdifuldt, fordi vi let kan konsolidere og analysere data om kundefeedback og hurtigt identificere eventuelle problemer i produktion eller logistik. Det er helt centralt for os, for på den måde kan man sige, at Office 365 har gjort det muligt for KiMs at blive endnu bedre på et af vores absolutte fokusområder – nemlig at levere produkter af høj kvalitet", konstaterer han.

Men Office 365 er også i fokus på andre områder. For eksempel er man ved at udvikle et system, der integrerer kalenderinformation i Exchange Online og kommunikationsplatformen Lync direkte med KiMs telefoncentral. Det gør det let at give klar besked om, hvornår enkeltpersoner er at træffe igen via et automatisk telefonsvaresystem.

"Lidt populært sagt er Office 365 efter min mening et af de allerbedste Microsoft-produkter siden Hotmail i sin tid kom på banen. Det virker ganske enkelt bare. Vores erfaringer med tjenesten har også været en af de primære årsager til, at Odense Marcipan er ved – i første omgang – at gå live med SharePoint Online via Office 365", siger han.