Tilbage

Business Intelligence har brug for nye store visioner

Vi er trådt ind i en ny epoke for store visioner. Vi bør lade os inspirere af Elon Musk & Co og sætte nogle nye store visioner for Business Intelligence.

Den anden dag så jeg en udsendelse om rumkapløbet. Ikke som i John F. Kennedys tid – ”We choose to go to the moon in this decade and do the other things. Not because they are easy, but because they are hard.”- men som i rumkapløbet om at få de første turister i rummet.

Udsendelsen handlede om de tre superiværksættere Jeff Bezzos (Amazon), Richard Branson (Virgin) og Elon Musk (Tesla), som hver især havde sat sig det mål at lave turistrumfart. Hvorfor vil jeg ikke gå sig meget i detaljer om, men det fik mig til at tænke på nogle af de udfordringer, vi møder i dagligdagen i organisationer, der gerne vil være datadrevet.

Jeff & Co. bygger avancerede rumfartøjer, vi kæmper med at få masterdata korrekt ind i kildesystemerne. Jeff & Co. vil give os muligheden for at flytte til Mars, vi kæmper med SQL Agent Jobs, der hænger om morgenen pga. performance-flaskehalse på serveren. Det er til dels nogle økonomiske muskler, der gør forskellen. Det er få mennesker, der er lige så visionære som de tre, men samtidig bør deres visioner også inspirere os til at innovere den måde, vi arbejder med data i organisationerne. Vi skal have større ambitioner og visioner.

Nike sælger ikke løbesko

Nike sælger ikke længere kun løbesko; de sælger katalysatorer til at komme i gang og blive ved med at løbe:

”People now demand us not to say Just Do It; they say, Help me just do it – Enable me to just do it. And the role of the brand changes from one of inspiration to one of inspiration and enablement.”

Sammen med deres løbesko tilbyder de hermed en lang række af ekstra services, som sikrer at løberne eksempelvis kan uploade træningsdata og få tilknyttet en løbespecialist, som sammen med den enkelte løber ligger fremtidige planer og kommer med relevante tips & tricks til forbedring af løbeteknikker m.m.

I forbindelse med større løbeevents, og træning op til eventet kan løberen få en belønning ved deling af data, f.eks. nye features til din Nike løbe-app, et gratis løbe-program, en ny dims der kan hjælpe dig på din løbetur – tænk her Gamification ind i billedet.

Vi køber altså ikke bare en løbesko, vi køber en forventning om at blive en sundere og mere energifyldt person. Vi køber en service, der gør at vi nemt og hurtigt kan connecte til en personlig mentor eller et digitalt program, som giver os den viden, kompetence og erfaring, som vi hurtigt har brug for for at komme i gang. Nike tænker i helheder og service design – den komplette oplevelse.

Når du køber en stegepande og får en 50% rabatkode til et madlavningskursus. Når du køber en ny kjole og får en 75 % rabatkode til en stylist. Når du køber pay-per-view til at se dit yndlingsfodboldhold spille en vigtig kamp, får du en rabatkode på 25 % såfremt holdet taber. Du køber altså ikke kun en stegepande til at stege bøffer, men fordi du vil være i stand til at kokkerere et bedre måltid. Du køber ikke en ny kjole blot for at få varmen, men for at blive mere præsentabel. Og mht. Pay-per-view – så gør de en dårlig oplevelse mindre dårlig. Vi skal tænke i service design – vi skal tænke i hele oplevelsen af vores produkter og løsninger. Gennem service design kan vi må ske hente lidt inspiration til vores fremtidige visioner.

Nye visioner med Business Intelligence og IoT

Hvordan kan vi så skabe nogle nye visioner inden for Business Intelligence? Der bliver snakket meget om The Expectation Economy, The Outcome Economy og Mentor-to-Protégé, i disse stunder og med rette.

Du implementerer en ny Business Intelligence løsning, men hvad er forventningen til denne? Den skal virke. Den skal imødekomme forretningens krav og behov. Den skal vise grønne, gule og røde alarmer. Du implementerer også en ny Business Intelligence løsning med en forventning om at skabe ny organisatorisk læring? Du implementerer en ny Business Intelligence løsning, fordi du vil pirre nysgerrigheden hos dine medarbejdere, så de ser nye muligheder i markedet og skaber den næste store ting i jeres organisation.

Hvordan kan du give din organisation en ”rabatkode”/ekstra oplevelse til organisatorisk læring ved udrulning? En ”rabatkode” til nysgerrighed? En ”rabatkode” til at se nye markeder? Ny ”rabatkode” til at undgå at blive disrupted?

Og hvad med Mentor-to-Protégé delen? Kan man gøre noget lignende med en BI løsning?

Det er vigtigt, at vi tænker vores BI leverancer på en ny måde, hvor BI-løsningen kun er en meget lille del af den reelle leverance. Flere organisationer er i gang med Data Warehouse version 2, 3 og 4. Men det er sjældent Data Warehouset der er problemet. Det er hele oplevelsen omkring brugen, tilgængeligheden, processerne, releases mm. der er problemet.

Så hvordan kan vi lade os inspirere af Nike og service-design-tankegangen, til at sikre langsigtet forretningsmæssig effekt af vores løsninger. Idéer til at innovere leverancer eller platforme kan bl.a. findes på de mange crowd sourcing platforme som Kickstarter, IndieGogo og DemoHour – tag et kig rundt og bliv inspireret til at se, hvordan andre griber innovationsprocessen an eller lad dig inspirere af helt nye og anderledes produkter.