Lav din egen ’user voice’ med SharePoint og stem på de bedste ideer

15. jun 2021
Hvis du vil høste så mange ideer som muligt fra dine kolleger og/eller brugere, er en User Voice løsningen til dig. Med den kan du indsamle ideer, feedback og ønsker og med simpel afstemning, kan de mest ønskede idéer stige til tops. Det bedste af det hele: Du kan designe din egen User Voice med SharePoint på 10 minutter.
Pernille Bernth
Senior Business Consultant
Lav din egen ’user voice’ med SharePoint

Hvis du også er ked af, at Microsoft afvikler sin User Voice, så bliver du glad for at høre, at du bare kan lave din egen.

Og helt ærligt med de nye vinde, der blæser i dag, om low code og at alle på et tidspunkt skal skabe deres egne små apps, så er det måske tid til at kigge på, hvordan vi brolægger vejen fra ide til virkelighed.

Hvad er en User Voice?

En User Voice er i sin mest simple form en liste, hvor brugere kan indmelde deres idéer. Samtidig kan andre stemme på de forslag de selv billiger, hvorved de mest populære og brugbare løsningsforslag træder klart frem fra mængden.

Hvad kan du bruge en User Voice til?

Hvis du står for produktudvikling, forretningsudvikling eller lignende områder, er det essentielt at du kan opsamle organisationens idéer. Ofte er det den der taler højest, der bliver hørt. Med en User Voice kan du give alle en platform, hvor de kan registrere deres idéer, ønsker og behov på lige fod.

Kun 54% af produktteams får deres produkt- og udviklingsidéer direkte fra brugerne. Det kan føre til produktudvikling, der skubber brugerne væk, fremfor nye funktioner som imødekommer brugernes behov.

Med en User Voice kan du få den inspiration du skal bruge, direkte fra din målgruppe. Med et indbygget afstemningssystem, kan brugerne stemme hinandens forslag til tops, og hjælpe dig til at prioritere, hvilke udviklingsområder, der vil skabe størst effekt og tilfredshed. Du kan dermed bruge kræfterne, lige der hvor behovet er størst.

Lav din egen User Voice

Med en simpel SharePoint liste kan du lave en User Voice, der lader idemagerne komme til orde, hvor de kan markedsføre deres egne ideer og stemme på de andres.

Listens indhold

Din liste skal som udgangspunkt bruge 4 kolonner. Dette tilpasses selvfølgelig efter behov, men vores kolonner er:

  • Idea – Titlen på brugerens idé (enkelt tekstlinje)

  • Idea description – Uddybende beskrivelse af idéen. Fx hvilke behov den løser og hvordan. (Flere tekstlinjer)

  • Business area – Her stiller du en række valg til rådighed for brugeren, så de kan kategorisere idéen. (Valg)

  • Number of likes – Med denne kolonne kan brugerne give hinandens idéer likes, så de mest populære forslag kan identificeres (Rating – bemærk, rating kan ikke slås til på et Communication site)

Figure 1: Billede af User Voice listen

Figure 1: Billede af test miljø

Sådan gør du bedst brug af din nye User Voice liste

Til sidst er her 3 gode råd til at tage din nye User Voice i brug:

  • Spred det glade budskab blandt dine brugere
  • Fortæl brugerne hvordan de bruger listen og, ikke mindst, hvordan du vil bruge deres input
  • Brug den feedback du får og del resultaterne med brugerne

I en verden hvor mulighederne er uendelige og hvor selv de mindste ideer kan ’disrupte’ hele brancher, så skal der lyttes til Dem, der for alvor sidder med problemerne, for de sidder i virkeligheden også med en ide til løsningen og mangler kun hjælp til at få den til at blive til virkelighed.

Modern Workplace

Skab de bedste rammer for øget arbejdsglæde og produktivitet.

Modern Workplace
Læs om vores Modern Workplace løsninger
Modern workplace