Tilbage

Hack din digitale transformation

Hvis du vil blive klogere på, hvordan du skal forholde dig til ”Digital Transformation” og hvordan du skal komme i gang, så afsæt 10 minutter med en rigtig god kop kaffe og læs videre.

Digital disruption

De fleste har efterhånden hørt udtrykket ”Disruption”. Bedst kommet til udtryk med Uber og Airbnb som kendte eksempler på nye tjenester, som har entreret eksisterende brancher med et nyt mindset, nye spilleregler og båret på ny teknologi.

Og ja, disruption er blevet lidt et buzzword, som bruges i flæng fra konsulenter, iværksættere og politikere.

Men tag ikke fejl. Ifølge Microsofts CEO Satya Nadella er enhver virksomhed nødt til at transformere sig til at blive en digital virksomhed, ved at udvikle nye digitale egenskaber.

Ifølge Gartner, tror 56% af CEOs, at Digital Transformation vil øge profit.

Med de nyeste teknologier inden for Artificial Intelligence (AI), Internet-of-things (IoT), Machine Learning, Augmented Reality, Big data og Chatbots er virksomheder rundt om i hele verden lige nu i fuld gang med at genopfinde og udvikle nye digitale forretningsmodeller og innovative tiltag, som bringer helt nye services frem til kunder og positionerer en ny fremtidig digital platform.

Ifølge Harvard Business Review tror 84% af CEOs på, at digital disruption er noget der rammer deres egen branche, og næsten halvdelen tror at deres eksisterende forretningsmodel er forældet i 2020 – det er om mindre end tre år.

Alligevel har de færreste danske virksomheder lagt en strategisk plan for digital transformation. Typisk afstedkommet af en kombination af manglende evne til at diagnostisere nuværende digitale modenhed, manglende forståelse for de forretningsmæssige og teknologiske muligheder inden for branchen og hvad det giver af nye mulige trusler fra kendte som ukendte konkurrenter.

Velkommen til den digitale leder

De første danske virksomheder er begyndt at indsætte digitale ledere i form af enten Chief Digital Officers (CDO) eller Chief Marketing Officers (CMO) med direkte reference til topledelsen. Med et digitalt mindset screenes hele virksomhedens værdikæde og der identificeres områder, som med hjælp af ny teknologi kan give ny kundemæssig værdi, tilbyde nye services, etablere nye forretningsområder og konkurrere på nye markeder, brancher eller platforme.

Ideen er, at eksisterende IT organisationer skal drifte og videreudvikle eksisterende IT platforme, som ofte i større organisationer kan være silo-opdelte størrelser, som ikke alle er lige forandringsparate.

En af de største udfordringer for den digitale leder, er at gennemføre små hurtige agile implementeringer af nye digitale tiltag og samtidig tage højde for eksisterende legacy IT systemer, som holder forretningen kørende.

Ved at introducere nye digitale teams, som arbejder uden begrænsninger og løsrevet fra tunge forretningsprocesser eller bundne rammer søsættes små hurtige agile projekter, som tester potentiale og muligheder i nogle små mikro-revolutioner. Mikro-revolutioner forstået som, at det er tilladt at fejle og afprøve grænser i jagten på nytænkning og små teknologiske revolutioner.

Rollen som digital leder for en digital transformation kan være svær, og de største faldgruber og barrierer er typisk inden for change management, kultur og manglende talentpulje.

Den digitale leder skal trække mere på de politiske evner end på de it-mæssige kompetencer og få engageret nøgleinteressenter på tværs af organisationen. Den digitale leder skal gå forrest med et nyt digitalt mindset og introducerere en ny kultur sammensat af den rette pulje af talent.

Teknologisk er det rette datagrundlag og den rette strategi uhyre vigtig. Virksomheder har typisk data spredt på forskellige platforme og systemer, og det er først når vi har et samlet datagrundlag, at vi rigtig kan udnytte fordelene med nye digitale services og bringe helt nye digitale services i spil.

Den digitale rejse starter her

Der er ikke en endelig facitliste for den succesfulde digitale transformation, men har man som virksomhed skabt vished om den nuværende digitale modenhed og identificeret hvor man strategisk gerne vil hen, kan denne lille tjekliste guide dig godt i gang.

  1. Få etableret en agil og moderne infrastruktur og datacenter, som tager højde for både Bring-your-own-device (BYOD), men også IT sikkerhed, cyberkriminalitet og GDPR. Opgradering af infrastruktur og applikationer er en start, men ikke nok for fuld digitalisering.
  2. Virksomhedens samlede datagrundlag er som før nævnt, typisk fragmenteret og spredt i siloer på tværs af systemer. De store gevinster høstes først ved at samle data et sted.
  3. Den digitale rejse starter med et nyt digitalt mindset. En ny kultur som typisk gentænker eksisterende værdier og tillader små ”mikro-revolutioner”, og det starter som altid i topledelsen.

Sig hej til din personlige assistent Otto

Det er ikke fremtidsmusik. De første eksempler på eksempelvis intelligente chatrobotter har allerede set dagens lys. En chatrobot eller bot er en digital personlig assistent, som med kunstig intelligens kan udføre en række opgaver for dig.

Lad mig give et par konkrete eksempler.

Du kan skrive eller tale til din personlige projektleder assistent Otto. ”Hej Otto, giv mig status på mit Dynamics 365 projekt og opret en ny milepæl på Project X-digital.”

I stedet for i flere dage at lede efter kildemateriale kan man bede sin bot foretage samme indsamling på få minutter. I stedet for at man som medarbejder i timevis søger i personalehåndbogen på intranettet, kan man bede sin bot om  at fremfinde ønsket information på få sekunder. På vores kundeportal, kan vores kunder spørge vores bot om realtids produkt- og lagerstatus.

Lav din egen mikro-revolution, start med et hackathon

Saml et team af nøgleinteressenter og teknologieksperter til et 3 dages hackathon med ét mål. Gentænk, udfordr og revolutionér eksisterende forretningsmodeller enten inden for kundeengagement, forretningsprocesser eller tranformation af nye services.

Teams på tværs vil arbejde med rigtige udfordringer, som bliver gentænkt, forbedret i nye ”mikro-revolutioner”, hvor der ikke er langt fra UX mockups til færdige implementeringer.

Et godt sted at starte, er indenfor disse områder at:

  • engagere dine kunder
  • styrke egne medarbejderes kompetencer
  • optimere eksisterende forretningsprocesser
  • transformere eksisterende produkter og ydelser

Hack din digitale transformation og start din egen mikro-revolution.

Tak for dine 10 minutter og god hackathon!

Microsoft tilbyder en intelligent Cloud platform med en række services, som kan samle og aggregere data med nye teknologitjenester, som kan give helt nye forretningsmæssige muligheder med Big Data, Internet-of-Things (IoT), Artificial Intelligence (AI) og Machine Learning.

Kim Gregersen er til dagligt i konsulenthuset ProActive og arbejder med Digital transformation og Microsoft Cloud løsninger.

Tip! til en rigtig god kop kaffe. Du kan købe en rigtig god kop kaffe her: La Cabra, Coffee Collective, Kaffemekka.

Kilder:
CEO's survey on Digital Transformation 2017, Gartner

Harvard Business Review “Competing in 2020: Winners and Losers in the Digital Economy”, https://hbr.org/resources/pdfs/comm/microsoft/Competingin2020.pdf

https://news.microsoft.com/features/satya-nadella-why-businesses-should-embrace-digital-transformation-not-only-to-survive-but-also-to-thrive/