Tilbage

Gør din træning smartere og mere værdifuld med e-læring

Få mere for pengene, når du underviser dine brugere. Levér din træning smartere og giv den enkelte deltager øget fleksibilitet.

Hos ProActive prøver vi hele tiden at optimere vores træningsforløb, så vi kan levere den bedste løsning ift. den aktuelle situation. Intet mindre! Vi har tidligere skrevet om de forskellige træningsmetoder her og vil i dette indlæg supplere med hvordan vi erfaringsmæssigt ser at træning kan ”gøres smartere” ved at kombinere klassisk træning (ILT / vILT) med e-læring i korte forløb. Med andre ord; hvordan kan vi flytte folk mere med en mindre indsats og øget fleksibilitet for den enkelte.

Klassisk træning

Lad os starte med at opridse en klassisk træning, så vi har et fælles udgangspunkt.

Med en klassisk træning (ILT) undervises i den ønskede tjeneste. Med den klassiske træning kræves tilstedeværelsen af både medarbejdere og underviser. Typisk kunne en træning vare 3 timer, hvilket vil kræve at mange deltagere skal afsætte længere tid i deres kalender (husk også transport og koordinering, hvis det samlede tidsforbrug udregnes). Med én fokuseret session vil det være nødvendigt, at man som deltager er 100% til stede for at komme fra A-Z og opnå det fulde udbytte. Efter at træningen er afsluttet vil instruktørerne som regel ikke være tilgængelige, og deltagerne vil selv skulle opsøge hjælp ved spørgsmål. Der vil i nogle tilfælde kunne hentes hjælp hos kollegaer, men det kan være svært at sikre kvaliteten og skalerbarhed i alle dele af organisationen. Opsummerende: Den klassiske træning kræver høj tilstedeværelse i relativt lang tid, og er der tale om en større gruppe af deltagere, kan det være svært at få succes hos alle.

Læringsmodeller

Blended learning: En kombination af klassisk træning og e-læring

Kombineres den klassiske tilgang med en digital læringsplatform, også kaldet blended learning, giver det nye muligheder. Med blended learning kombineres flere metoder og typisk får deltageren adgang til et læringssystem før og efter den klassiske træning. På den måde kan deltagerne eksempelvis på 30 minutter skabe et overblik over den ønskede tjeneste eller kompetence. Muligheden for aktivt at forberede sig spærrer mindre tid i deltagerens kalender, hvilket gør den enkelte mere fleksibel og ”selvkørende”. Læringen bliver delt op i mindre bider, og den indledende træning kan opnås i det tempo deltageren ønsker. Når deltagerne møder op til den klassiske træning, er det mest elementære forhåbentligt på plads, og instruktørerne kan bruges mere aktivt til f.eks. at drøfte det, deltagerne finder udfordrerne. Med denne tilgang kan deltagerne inden, undervejs og efter træningen selv søge hjælp i LMS-systemet, når ”hjælpen ikke er nær”. Den instruktør-bårne træning er et vigtigt element, men skal ikke stå helt alene. Og efterfølgende ved de enkelte deltagere, hvor de selv kan finde hjælp.

Brugerfokus – hvilken ”pakke” kan du levere?

Vi skulle måske have startet her; med at sætte brugerne i centrum, men nu har vi taget lidt indledende øvelser i stedet. Lad os prøve at opridse, hvilken ”træningspakke” brugeren får med hhv. den ene og den anden metode.

Træningspakker

Opsummering

Hvis du har adgang til en e-læringsløsning med indhold, der er relevant for den træning, du skal levere, så tænk denne løsning aktivt ind i dit træningsforløb. Det kan både gøre det billigere og mere fleksibelt for den enkelte.

Links:

Vil du læse vores gennemgang af de forskellige træningsmetoder vi typisk benytter – så læs mere her: Bruger du rette træningsmetode til at sikre adoption?

Vil du læse mere om den e-Læringsløsning vi benytter os af i ProActive når vi skal træne i standard Microsoft-programmer – så læs mere her: https://www.proactivelearning.dk/