Tilbage

Bedre kvalitetsikring i leverancerne

Involvér dit team, tal højt om udfordringerne, dokumentér, skab synlighed for kunden, levér små resultater hurtigt, og du vil få bedre kvalitetssikring, gladere kunder og et team, der performer.

I en tid hvor travlhed er den nye standard, kunderne og projekterne er mange, og hvor tiden forsvinder hurtigere end hjemmebagen i kantinen, er der rigtig god grund til at tænke sig en ekstra gang om, så vi sikrer kvaliteten i leverancerne. Der findes mange forskellige muligheder, der kan anvendes, for at holde en leverance på rette spor, jeg vil dog slå et ekstra slag for Scrum og VSTS/TFS.
 
Med Scrum og VSTS/TFS kan kunden, projektlederen, udviklerne, testerne etc. bedre holde styr på de opgaver, der hører til hver enkelt leverance. Vi kan beskrive opgaverne i dybden, estimere og løbende notere tidsforbrug, prioritere opgaverne i den rigtige rækkefølge og allokere opgaverne til udførsel i den rigtige rækkefølge.

Med den daglige ajourføring af opgaverne, et Burndown Chart, samt Scrum Board’et, kan vi løbende holde styr på sprintet. Da vi dagligt taler sammen om de opgaver vi har fokus på, følger vi aktivt fremdriften, og kan hurtigt identificere, når vi støder på en opgave, der skal have en ekstra kærlig hånd.

Hvert sprint afslutter vi med en afprøvningen, der er udgjort af testcases i testplaner, som vi bl.a. anvender som dokumentation og checkliste for, at det leverede fungerer som aftalt. Vi afstemmer sammen med kunden, at testcasene er dækkende for afprøvningen af kravene. Idet vi sammen løbende sætter fluebenene ved hver funktionel og non-funktionel afprøvning, giver vi hinanden samtidigt håndslag på, at leverancen er på rette spor.

Involvér dit team, tal højt om udfordringerne, dokumentér, skab synlighed for kunden, levér små resultater hurtigt, og du vil få bedre kvalitetssikring, gladere kunder og et team, der er klar på den næste udfordring.