Alle nyheder
22. januar 2013

BoConcept satser stort på Office 365

Den danske møbelkoncern BoConcept satser på Microsofts Cloud Services og vil rulle Office 365 til samtlige butikker i 60 lande.

"Vi kommer helt sikkert til at spare ressourcer i IT-afdelingen ved at flytte fra Lotus Notes til skyen med Office 365. Samtidig får brugerne nem adgang til mail på mobilen, og på sigt satser vi også på at bruge videofunktionen i Lync til at løfte vores support og kundeservice”, siger Brian Lie Jørgensen.

Han er IT-chef hos møbelkoncernen BoConcept, der sælger sine produkter under sloganet ’Urban Danish Design since 1962’ gennem koncernens ca. 260 franchisebutikker i 60 forskellige lande.

Andre virksomheders gode erfaringer gjorde udslaget

”Vores forretningsfilosofi er ganske praktisk orienteret, og det afspejler sig også i vores it-strategi, der går ud på – i videst muligt omfang – at holde os til produkter fra én it-leverandør. Her er valget faldet på Microsoft, og derfor var det oplagt at se på deres cloud-tilbud, da vores butikker skulle af med deres gamle Notes-baserede system til fordel for en ny mailløsning. Valget blev egentlig kun lettere, da vi hørte om de positive erfaringer, mange andre virksomheder har haft med Office 365”, siger Brian Lie Jørgensen.

BoConcept allierede sig med ProActive, der udarbejdede en køreplan for forløbet, anbefalede migreringsværktøjer og trænede de it-medarbejdere, der i praksis skulle forestå udrulningen af Office 365.

”ProActive havde helt tydeligt prøvet det her før, og indtil videre har vi migreret de 25 butikker i Tyskland uden videre. Faktisk er den største udfordring at aftale et tidspunkt med butikkerne, hvor de har tid til, at vi kan flytte deres data”, konstaterer it-chefen.

Han forventer, at Office 365 er rullet ud til samtlige BoConcept butikker og dermed godt 1500 medarbejdere medio 2013.

Nem brugeradministration og fri for udgifter til hardware og vedligehold

”Rent administrativt er det en betydelig fordel, at det kun tager et par minutter at oprette eller ændre en brugerkonto. Samtidig slipper vi helt for at tænke på hardwarekøb og vedligehold, og de faktorer vil helt sikkert spare tid”, konstaterer han.

På sigt vil han heller ikke afvise, at koncernen også udskifter sin egenhostede Exchange server med Office 365, for ”det vil da være en oplagt mulighed, hvis tjenesten fortsat lever op til forventningerne”.

Ifølge Brian Lie Jørgensen har driften indtil videre fungeret perfekt fra dag ét uden problemer af nogen art. Hos butikkerne er man også meget glade for den nye mailløsning og navnlig for, at der nu er umiddelbar mailadgang via en vilkårlig pc eller mobil enhed.

Videochat med Lync skal løfte kundeservice

”I første omgang fokuserer vi på maildelen. Men jeg ser ret store perspektiver i at bruge Lync til at løfte vores kundeservice. For det er alt andet lige meget, meget lettere at gå på videochat med en af vores butiksansatte og vise ham eller hende præcis, hvordan et møbel f.eks. skal samles i stedet for – som i dag – at sende billeder frem og tilbage på mail”, forklarer han.