Tilbage

Digitalisterne kommer - og de skelner ikke mellem det personlige og arbejdet, når det kommer til værktøjer

… i hvert fald ikke på samme måde som foregående generationer.

I det forrige blogindlæg introducerede vi "digitalisterne" - de digitale generationer født fra 1981 og fremefter. De gør deres entre på arbejdsmarkedet med hastige skridt i disse tider. Og det betyder forandringer. I dette blogindlæg kigger vi nærmere på de forventninger de bringer med sig, fra det de bruger i deres personlige liv.

Lad os se på et eksempel. Lad os kalde hende for Anja. I sit personlige liv bruger Anja: Facebook // Instagram // Twitter // LinkedIn // YouTube // Pinterest // Flickr // Blogger og en lang række andre sociale netværk og medier.

SoMe

Anja bruger disse platforme til at: Dele ideer // stille spørgsmål // snakke // finde informationer // give svar // fortælle historier // dele sine tanker // holde kontakt… og et væld af andre ting, som hjælper Anja med at holde kontakt, holde sig informeret, blive klogere og få ting gjort.

social digital work processes

Anja har altid brugt de mange sociale platforme til at få løst opgaver, samarbejde med grupper, søge viden og meget mere. Og det er også det der gør, at Anja og de andre digitalister kan mobilisere sig om en given sag hurtigt og i stort antal, løse opgaver på studiet og holde kontakten med mennesker de måske aldrig har mødt ”in real life” om man vil. Indsamlinger bliver hurtigt stablet på benene, problemer bliver løst kollaborativt - og alt sker gennem samarbejde og interaktioner. Faktisk er det en integreret del af Anja og digitalisternes tilgang til at interagere med verden og udføre et stykke arbejde.

Og hvem vil ikke gerne have en arbejdsstyrke, der så hurtigt kan samles om en opgave og få den løst i samarbejde?

Og her er det vi skal være opmærksomme på følgende: Når Anja kommer på arbejde, forventer hun at kunne arbejde på samme måde, som hun altid har gjort: Ved at dele, forbinde sig med andre og samarbejde. Skellet mellem "personlig" og "arbejde" eksisterer ikke for digitalisterne. Når de kommer på arbejde, forventer de at kunne arbejde igennem et netværk, dele og engagere sig hurtigt og bredt.

Hvad betyder det for din digitale arbejdsplads?

Nej, Anja forventer ikke nødvendigvis, at hendes arbejdsplads bruger Facebook eller Instagram internt. Men digitalisterne forventer værktøjer, der ligner det de kender og bruger i deres personlige liv.

Derfor vil reaktionen være negativ, når virksomheden forsøger at begrænse brugen af sociale netværk internt eller ikke prioriterer samarbejds- og netværksorienterede værktøjer til medarbejderne. For det vil være at tvinge digitalisterne til at arbejde på måder, som ikke er naturlige for dem. Vi ender med at lægge låg på det potentiale, vi kunne høste ved at have dem i vores arbejdsstyrke.

I stedet skal vi fokusere på at stille værktøjer til rådighed, som minder om dem de kender fra deres personlige liv. Værktøjer som understøtter deres unikke måde at få arbejdet løst på. Platforme der sætter dem i stand til at forbinde sig med andre, stille spørgsmål i det åbne rum, samarbejde gnidningsfrit om emner og indhold. De tilgår opgaver i fællesskab og som et netværk, så hvis vores svar er delte mapper på netværksdrev, risikerer vi at dræbe deres engagement og muligheder for udfoldelse. 

For at vurdere om din virksomhed kan tiltrække og fastholde digitalisterne, kan du starte med at stille dig selv følgende spørgsmål, om de teknologier din arbejdsplads stiller til rådighed for medarbejderne:

  • Understøtter de gnidningsfrit samarbejde på tværs af organisationen?
    • Samarbejdsgenerationen arbejder muligvis selvstændigt, men aldrig alene
  • Er de "sociale", dvs. gør de det muligt at få kontakt til og forbinde sig med andre i organisationen?
    • Digitalisten vil hellere finde en person der ved noget, end indhold der handler om noget
  • Understøtter de deling af andet end blot indhold?
    • Digitalisterne forventer en scene, hvor de kan dele det de ved og står for.
  • Er der indbygget muligheder for øjeblikkelig feedback?
    • Umiddelbar feedback på det digitalisten gør og laver, er benzin på deres indre motivationsbål. Det handler ikke om anerkendelse, men om respons

Skal du kunne svare bekræftende på alle spørgsmål for alle dine teknologier? Nej, det skaber nok ikke en sammenhængende digital arbejdsplads, men vil snarere gøre den fragmenteret. Du bør dog sørge for, at din digitale arbejdsplads som helhed opfylder digitalisternes forventninger.

Heldigvis ser vi nu, at mange af de værktøjer, der udvikles til arbejdspladsen, har en "consumer class" kvalitet og funktionalitet på højde med de forbruger-rettede services. Det gør det lettere for digitalisterne at tage arbejdspladsens værktøjer til sig, hvis de i høj grad minder om noget, de kender fra deres personlige liv, og som understøtter deres næsten medfødte arbejdsformer. Der er i større grad tale om Cloud-baserede tjenester, som sørger for den konstante udvikling og forbedring, som digitalisterne forventer af de værktøjer, de bruger. Det er værktøjer, der tilbyder muligheder for samarbejde, deling og "social". Det betyder, at vi der designer og indretter den digitale arbejdsplads kan (og bør) forvente disse standarder i de værktøjer, vi vælger at introducere, så vi kan fokusere på at indrette vores processer omkring de nye måder at arbejde på.

I næste indlæg i vores serie "Digitalisterne kommer", kigger vi på den anden store forandring, de medfører for den digitale arbejdsplads, nemlig "De arbejder alle steder fra men ikke fra 9 til 17”